1. Кое от посочените произведения на Алеко Константинов е цикъл фейлетони: а) "До Чикаго и назад" б) "Разни хора, разни идеали" в) "Какво? Швейцария ли?" г) Описанието на Ниагарския водопад 2. Изграждането на образа на Бай Ганьо е едноименната творба се базира върху разкриването на: а) вътрешните му конфликти б) личностното му развитие в) характерните общи черти на определена категория хора г) моралните проблеми, които решава 3. Към кой интелектуален кръг е принадлежал
1. В кое произведение образът на слънчогледите символизира порива към свободата? А) „Арменци“ Б) „Повест“ B) „Зимни вечери“ Г) „Септември“ 2. Кой момент в развитието на сюжетното действие е идейно-емоционалната кулминация в разказа „Албена“? А) Когато селяните променят отношението си към Албена Б) Когато Албена се разделя със своето дете B) Когато дядо Власю изрича строга морална присъда Г) Когато е разкрито страданието на Нягулица 3. Кое твърдение НЕ е вярно? А) В „Cis moll“ духовният подвиг
1. От коя творба е посоченият откъс? – Не одобрявам! – извика тържествено Дочоолу. – Не одобрявам! Ако е работата да ударим келепир от вятъра, дето е повял, то най-добре ще бъде да отворим една фабрика за квас... – Ударихме кьоравото! – изсмя се Данко Харсъзина. – Ти фурна ли искаш да отваряш? – Не бе, брате – за руски квас ми е думата. То е едно таквоз... като туйнака, крушевица го кажи, боза го кажи... – Хубава работа! Бозаджии ще ставаме сега – обижда се Харсъзина. A) „Балкански синдром“
1. Кое от посочените твърдения НЕ е вярно за междутекстовия диалог на „Железният светилник“ „Бай Ганьо журналист“ и „Балкански синдром“? A) Народностното самоопределяне е основен мотив в „Железният светилник“, но понятието „народ“ се опошлява в другите текстове чрез езика и поведението на героите. Б) Това са творби, които участват в един и същ диалог за родното и чуждото, но в различни културно-исторически ситуации. B) Темата за родното и чуждото е интерпретирана и в трите текста, като е
1. В коя от посочените двойки творби се открива мотивът за историята като памет за миналото и мост между поколенията? A) „История“ и „Ноев ковчег“ Б) „Паисий“ и „Ноев ковчег“ B) „История“ и „Паисий“ Г) в нито една от двойките 2. Кое от посочените твърдения за езика в трите творби НЕ е вярно? A) И в „Паисий“, и в „История“, и в „Ноев ковчег“ присъства тържествена и приповдигната реч, но тя има различни функции в различните творби. Б) Във Базовата ода езикът е величав, а интонацията – тържествена,
1. От коя творба е посоченият откъс? Четете и знайте, що съм аз писа̀л, от много сказаньа и книги събрал, четете, о, братя, да ви се не смеят и вам чужденците да не се гордеят... A) „Паисий“ Б) „История“ B) „Ноев ковчег“ Г) „История славянобългарска“ 2. Кое от посочените твърдения НЕ е вярно за междутекстовия диалог на „Паисий“, „История“ и „Ноев ковчег“? A) Вазовата ода е поела представителството на историята, при Вапцаров лирическият разказ атакува официалната история, а при
1. Къде вярно е посочена последователност, в която за пръв път са издадени романите от четирилогията на Димитър Талев за Македония? A) „Железният светилник“, „Преспанските камбани“, „Илинден“, „Гласовете ви чувам“ Б) „Железният светилник“, „Гласовете ви чувам“, „Илинден“, „Преспанските камбани“ B) „Железният светилник“, „Преспанските камбани“, „Гласовете ви чувам“ „Илинден“ Г) „Железният светилник“, „Илинден“, „Преспанските камбани“, „Гласовете ви чувам“ 2. Коя група автори на художествена
1. Социалните пороци и нравственият упадък на следосвобожденска България са централна тема в творчеството на: A) Христо Ботев и Алеко Константинов Б) Алеко Константинов и Иван Вазов B) Пейо Яворов и Димчо Дебелянов Г) Димчо Дебелянов и Пенчо Славейков 2. Коя от изброените характеристики НЕ се отнася до жанра фейлетон? A) кратка художествено-публицистична творба Б) злободневен характер B) герой, представен в развитие Г) хумористично-сатиричен тон 3. Защо Ганьо Балкански решава да
1. Какъв е историческият контекст, с който свързваме творбата „Балкански синдром“? A) Създадена е в годините на гласността, през 90-те години на 20 век, но се отнася за Възраждането. Б) Представя интереса към автентичния живот на малкия човек през 60-те години на 20. век B) Свързана е с моралния упадък в следосвобожденска България през 90-те години на 19. век. Г) Писана е през и отразява последните години на комунистическия режим - 80-те години на 20. век. 2. С какво е свързана творческата история на
1. В „Епопея на забравените“ Вазов осмисля връзката: A) земя – народ – история Б) духовен водач – народ – история B) народ – история – слово Г) земя – народ – език 2. Посочете НЕВЯРНОТО твърдение. „Епопея на забравените“: A) е цикъл от 10 стихотворения, възпяващи миговете на слава и героите на Възрожденската епоха в България Б) се появява като реакция на разочарованието на Иван Вазов от следосвобожденската действителност B) противопоставя спомена за величието на българския национален