Име ............................................................. Фамилия ...........................................
Клас ................................... № .......................…
Вариант № 2
КОНТРОЛНА РАБОТА
ЛИТЕРАТУРА – 10 клас
БЪЛГАРСКАТА ЛИТЕРАТУРА ОТ ОСВОБОЖДЕНИЕТО ДО ПЪРВАТА СВЕТОВНА ВОЙНА
1. Главният принос на литературата в първите две десетилетия след Освобождението се състои в:
A) утвърждаване на национална идеология;
Б) критика на установения обществен ред;
B) утвърждаване на индивидуалните ценности.
2. Основната характеристика на литературата след Освобождението е свързана с:
A) Просвещението;
Б) Реализма;
B) Романтизма.
3. Понятието „идеал“ в съзнанието на българите след Освобождението се свързва с:
A) общочовешките ценности;
Б) забравените национални идеали;
B) идеите на Просвещението.
4. Ценностите на националното съзнание са:
A) общата кръв, общото родно място, общият език и вяра, общите възгледи за устройството на света;
Б) националното пространство, език, история, пантеон на героите, култура, идеал;
B) свобода, братство, равенство, разум.
5. В одата „Левски“ Вазов описва предателството на поп Кръстьо, защото:
A) такава е историческата истина;
Б) дори и да не е истина, предателят е необходим, за да се подчертае близостта на Левски с Христос;
B) това е логично обяснение за смъртта на Левски.
6. В метафората „пиянството на един народ“ Вазов влага следния смисъл:
A) Заблудата на народа, че може да се освободи сам.
Б) Неразумно перчене в момент на опиянение.
B) Преход към ново състояние на духа, случил се благодарение на всенародния подем и жаждата за свобода.
7. Бай Ганьо е:
A) герой, типичен за епохата на първоначално натрупване на капитала;
Б) герой, изразяващ българския национален характер;
B) герой, в който се отразяват противоречията в развитието на българското общество.
8. Преклонението на Бай Ганьо пред парите е лошо, защото:
A) утвърждава социалното неравенство;
Б) не позволява на героя да види истинските ценности;
B) показва неговата некултурност.
9. Кръгът „Мисъл“ се състои от:
A) Д-р К. Кръстев, К. Христов, А. Страшимиров, П. П. Славейков.
Б) Д-р К. Кръстев, Т. Г. Влайков, П. К. Яворов, П. Ю. Тодоров.
B) Д-р К. Кръстев, П. П. Славейков, П. К. Яворов, П. Ю. Тодоров.
10. Задачата на литературата според П. Славейков е:
A) пробуждането на българина в роба;
Б) пробуждане на бореца за социална справедливост;
B) пробуждане на „человека“ в българина.
11. Определението „модерен поет“ означава:
A) поет, който се интересува от духовните проблеми;
Б) поет, който следва художествената мода;
B) неразбираем, маниерен поет.
12. Страданието е централен мотив в модерната поезия, защото:
A) изразява отчайващото положение на народа;
Б) то е цената, която духовният водач трябва да плати, за да постигне високите си цели;
B) то придава особен драматизъм на поезията и я прави по-въздействаща.
13. Стихотворението „Арменци“ изразява:
A) всеобщата солидарност с каузата на всички жертви на социална или национална несправедливост;
Б) укор към неприличното поведение на шепа нежелани бежанци;
B) призив към социална справедливост.
14. Жената в поезията на Яворов е:
A) чисто и серафично същество, изразяващо духовна и нравствена чистота;
Б) проклятие, провокиращо ниските човешки страсти;
B) сложен и противоречив образ, съчетаващ оптимистичната вяра в чистотата и съмнението в нея.
15. Принципът на символизма „музиката преди всичко“ означава:
A) търсене на благозвучие в стихотворната реч;
Б) разработване на мотиви, свързани с музиката;
B) специфичен начин за изграждане на творбата за постигане на емоционално и смислово въздействие.
16. Причината за подчертания елегизъм на Дебеляновата поезия е:
A) любовната мъка;
Б) несъвпадение между мечта и реалност;
B) страданията в детството.
17. Мотивът „да се завърнеш...“ изразява:
A) носталгията на градския човек, открил както възможностите, така и самотата на модерния свят;
Б) мъка от раздялата с близките;
B) възглед, изразяващ идеята, че човек е щастлив само в природния живот.
18. Разпадът в дома на Гераците настъпва, защото:
A) в българското село навлиза несправедливият обществен строй капитализъм;
Б) изправени пред предизвикателствата на променящия се живот, героите правят грешни морални избори;
B) след смъртта на свекървата егоизмът на снахите се развихря.
Отговори:
1-А; 2-Б; 3-Б; 4-Б; 5-Б; 6-В; 7-В; 8-Б; 9-В; 10-В; 11-А; 12-Б; 13-А;14-В; 15-В; 16-Б; 17-А; 18-Б;
@bgmateriali.com