ОТГОВОР НА ЛИТЕРАТУРЕН ВЪПРОС

Литературен е въпросът, който пита за елемент от литературна творба или за нея като цяло.
Видове литературни въпроси:

Според елемента на творбата, за който питат:

Примери, свързани с „На прощаване в 1868 г.“ на Христо Ботев:

За творческата история

С кои важни моменти от творческата история на творбата е свър­зана годината, посочена в заглавието?

За заглавието

Какви са възможните смислови значения на заглавието?

За смисловите части

Кои са основните смислови части на творбата?

За мотивите

Кои са мотивите, определящи житейския избор на бунтовника?

За лирическия герой

Каква представа за лирическия герой изгражда разбирането му за „наградата“?

За конфликтите и ценностите

Какво е разбирането на хората, които ще кажат за героя „нехранимайка излезе“?

За художествените средства и тяхното въздействие

Каква е художествената роля на разнообразните обръщения на лирическия герой към майката?

За смисъла на цитат от творбата

Какъв е смисълът на израза „Пътят е страшен, но славен“?

Обем на литературния отговор
В изпитна ситуация обемът зависи от условието на поставената задача:
•   отговорът може да е кратък, ако в задачата е указано да се отговори с няколко изречения;
•   отговорът може да е пространен (разгърнат), ако в задачата е указано да се отговори в обем до 2 - 3 страници.
Общо изискване и за двата вида отговор е:
•    наличието на теза: тя отговаря пряко на поставения въпрос; може да изпълнява ролята на встъпление; може да се изкаже с едно или няколко изречения;
•    наличието на подтези: те разгръщат в дълбочина тезата; обогатяват я и доизясняват смисъла й.
Разгърнатият отговор изисква още:
•    доказателствена част:
тя съдържа аргументите (един или повече), които доказват тезата и подтезите; 
всеки аргумент се състои от разсъждения и примери (цитати или кратко преразказване на момент) - с примерите се илюстрира казаното;
•    обобщение: съдържа извода, изказан с едно или няколко изречения.

Критерии за оценяване на разгърнат отговор на литературен въпрос (общ брой точки - 30)

1.  Умения за създаване на отговор на литературен въпрос (общо 7 т.)
•    тезата е ясно изказана (1 т.)
•    тезата дава отговор на зададения въпрос (1 т.)
•    подтезите са логически свързани с тезата (1 т.)
•    аргументирането (доказването) на тезата (и на всяка подтеза) е целенасочено и задълбочено (до 2 т.)
•    позоваването на литературния текст (чрез цитати или кратко преразказана част) е точно и подходящо за илюстриране на разсъжденията (до 2 т.)

2. Умения за композиране (построяване на отговора: начало, среда, край) и структуриране (наличие в отговора на: теза, под- тези, аргументи) на текста (общо 5 т.)

•    обособяване на композиционните елементи: 1) начало - съдържа тезата; 2) среда (аргументативна част: включва подтези и аргументация към тях); 3) край - съдържа заключителния извод) (до 3 т.)
•    смислово обвързване на композиционните елементи - логическа връзка между началото, средата и края (1 т.)
•    смислово обвързване между тезата, подтезите и аргументацията (1 т.)

3. Умения за езиково оформяне на текста (общо 15 т.)

•    правописни умения (до 3 т.)
•    пунктуационни умения (до 3 т.)
•    правилно построени и смислово свързани изречения (до 3 т.)
•    точна и последователна употреба на глаголните времена (до 3 т.)
•    точна и уместна употреба на думи и изрази с пряко и с преносно значение (до 3 т.)

4. Умения за графично оформяне на ученическия текст (общо 3 т.)

•    открояване на абзаците (1 т.)
•    ясно отделяне на думите и правилно пренасяне на нов ред (1 т.)
•    четливо писане (1 т.)

Въпросът: Каква е художествената роля
на обръщенията към майката в лирическия
увод на стихотворението „На прощаване“ от
Христо Ботев?

1. Планираш своя отговор по следния модел - вляво записваш въпросите, а вдясно - отговорите си.

Определяш за цялата творба или за част от нея се отнася въпросът.

Въпросът се отнася за лирическия увод - от началото до „пък каквото сабя покаже / и честта, майко, юнашка!“.

Изясняваш за кой/кои елемент/и от творбата се отнася въпросът.

За използваните обръщения към майката в лирическия увод и тяхната художествена роля.

Отговаряш на въпроса - така изказваш теза и подтези

(твърдения), чрез които отго­ворът се конкретизира.

Обръщенията към майката в лирическия увод имат важна худо­жествена роля. защото:

  1. чрез тях се подчертава изповедният характер на думите на лирическия герой;
  2. те градят образа на майката, която е опора и довереница на

героя;

  1. сигнал са за оттенъците във вълненията на бунтовника;
  2. подсказват началото на всяка смислова част.

Обмисляш своите доказател­ства, чрез които да обосновеш тезата и свързаните с нея под­тези (твърдения) - това са тво­ите аргументи (примери от творбата и разсъждения).

Изповедният характер на думите:

  • лирическият герой посочва причината за решението си да ста­не бунтовник - „турска черна прокуда“;
  • споделя тежката си съдба на емигрант - „тежка чужбина“; „ходим“, „скитаме / немили, клети, недраги!“;
  • изказва болката от раздялата си с всичко родно - „там, дето аз съм пораснал / и първо мляко засукал“;
  • разкрива идеала си за борец - „сърце, майко, не трае / да гледа турчин, че бесней / над бащино ми огнище:“; „Аз вече пушка нарамих“;
  • изказва обичта си към близките - „либе хубаво“, баща, братя; иска прошка и се прощава (сбогува).

 

Образът на майката довереница:

  • тя е опора за бунтовника в момент на върховно изпитание;
  • тя е тази, която той обича, но и тази, на която причинява болка и страдание с решението си да поеме пътя на борбата - затова я моли за прошка - „Прости ме“.

Обръщенията са сигнал за оттенъците във вълненията на ли­рическия герой:

  • „майко“ е заменено от нежното „мале“, когато той се сбогува с нея преди раздялата.

Обръщенията подсказват каква е постройката (композицията)

на творбата:

  • всеки нов смислов момент започва с обръщение към майката.

Изказваш извод, с който об­общаваш казаното - това е заключителната част на твоя отговор.

Обръщенията към майката в лирическия увод са девет. Много- бройната им употреба и разнообразните им форми (майко, мале, майко юнашка) изпълняват конкретна художествена роля. Те обаче имат принос и за разбиране на едно от посланията на твор­бата - героят има нужда от моралната подкрепа и от разбирането на майката в решителен момент от своя живот.

 

2. Отговаряш писмено на въпроса - на чернова. За целта използваш информацията от плана, разработен в таблицата.

Примерен отговор:
Каква е художествената роля на обръщенията към майката в лирическия увод на стихотворението „На прощаване“ на Христо Ботев?

Начало на текста: тезата 
Обръщенията към майката в Ботевото стихотворение „На прощаване“ имат важна художествена роля. Те определят емоционалното звучене на творбата, градят образа на майката и подсказват основните моменти в лирическия увод.

Същинска част: аргументацията (доказателствата)
Лирическият герой посочва пред майката причините за решението си да стане бунтовник - „турска(та) черна прокуда“. Споделя с нея тежката си съдба на емигрант - „тежка чужбина“; „ходим“, „скитаме / немили, клети, недраги!“. Изплаква болката от раздялата си с всичко родно - „там, дето аз съм пораснал / и първо мляко засукал“. Представя разбирането си за дълг към народа - „Аз вече пушка нарамих / и на глас тичам народен“. Изказва обичта си към близките - „либе хубаво“, баща, братя.
Става ясно, че той се обръща към майката не за съвет, а защото търси разбиране, съпричастие, подкрепа. Всичко това придава изповеден характер на думите му.

Майката е не само довереница на бунтовника, но и негова опора в момент на върховно изпитание. Той добре осъзнава, че Пътят на борбата е славен (защото е Път към свободата) и страшен (защото е Път към смъртта). Затова не залъгва майчиното сърце с напразни надежди, а изрича болезнените за него думи: „пък... каквото сабя покаже, / и честта, майко, юнашка!“. Майката е тази, която той дълбоко обича. Тя обаче е и тази, на която той причинява болка и страдание с решението си да поеме пътя на борбата („Аз вече пушка нарамих / и на глас тичам народен / срещу врагът си безверни“). Съзнавайки това, бунтовникът я моли за прошка - „Прости ме“.
Обръщението „майко“ е заменено от нежното „мале“, когато лирическият герой се сбогува с нея преди раздялата („Ах, мале... / веч прощавай“). Оттук можем да изведем и другата художествена роля на обръщенията - те са сигнал за оттенъците във вълненията на бунтовника.
Всеки смислов момент от лирическия увод започва с различно обръщение към майката. То емоционално е обвързано с това, за което се говори в съответната смислова част. Затова можем да твърдим, че обръщенията към майката насочват и към постройката на отделните моменти в увода.

Край на текста: обобщаващ извод
Обръщенията в лирическия увод са девет. Многобройната им употреба и разнообразните им форми (майко, мале, майко юнашка) засилват емоционалното въздействие на стихотворението. Те обаче имат принос и за разбиране на едно от непреходните послания на творбата - героят (и всеки човек) има нужда от морална подкрепа и от разбиране в решителен момент от своя живот.

3. Редактираш: съдържателно; стилово; езиково.

4. Преписваш отговора на белова: графично оформяш; пишеш четливо.

5. Самооценяваш се: прилагаш критериите за оценяване на отговор на литературен въпрос и проверяваш точките си по следната скала:

26 - 30 т. - справяш се отлично; продължавай така;
21 - 25 т. - справяш се много добре; лесно можеш да „изчистиш“ пропуските;
16 - 20 т. - справяш се добре; имаш стабилна основа, над която да надграждаш;
11 - 15 т. - справяш се задоволително; бъди упорит - не се отказвай, а опитай пак;
0 - 10 т. - влез в нашата работилница отново (понякога първият опит е неуспешен).

 

@bgmateriali.com