Име .................................. Фамилия .........................................................
Клас ......... № .........

Вариант 38

ТЕСТОВИ ЗАДАЧИ    
БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА – 7 КЛАС 

 

      1. С кой израз е представено първоначалното въздействие на Ниагарския водопад върху лицата на „любителите на природните красоти“?
          А) поразяващо учудване;
          Б) неописуемо възхищение;
          В) безгранично благоговение;
          Г) извънмерно преклонение.

          2. – 3. Прочетете цитатите: „Много минути се изминаха, додето се свестихме! Всички наблюдатели бяха вцепенени като в жива картина. (...) Като че не пред творението божие, а пред самия бог бяха изправени!...“

      2. Какви представи поражда написаното?
          Посочете НЕВЯРНОТО твърдение.

          А) създава представа за митологичното въздействие и възприемане на чудесата на природата от човека;
          Б) внушава представа за религиозното благоговение на вярващия пред творенията на Създателя;
          В) дава ни възможност да усетим как от възторга и респекта пред чудесата на Сътворението се ражда култът към красотата;
          Г) поражда представата, че природните феномени поддържат по-силно вярата в Бога.

      3. Защо пътеписецът отначало говори от името на всички, а после се дистанцира от описанието на психологическото състояние на останалите поклонници на Ниагара?
          А) той вече многократно е преживявал хиляди варианти на зашеметяващата гледка, „трепетно“ рисувани от въображението му;
          Б) в този миг у него за първи път се събужда творецът – божествената творческа искра обсебва съзнанието му;
          В) това е само форма на авторефлексия и двойно възприемане на ефекта. Дистанцирайки се привидно, творецът наблюдава и се самонаблюдава с не по-малко онемели сетива от другите;
          Г) пътеписецът е не толкова емоционален, а по-скоро рационален и черпи творческо вдъхновение от преживяванията на околните.

      4. Кои от посочените тропи, реторически фигури или похвати на художествения синтаксис ЛИПСВАТ в изреченията?
          Който може, нека опише тази картина, който може, нека я фотографира, нека я нарисува!... Аз не мога!
          А) синтактичен паралелизъм;
          Б) антитеза и антоними;
          В) градация и повторение;
          Г) хипербола и метафора.

      5. Какви асоциации пораждат цитатите от текста на творбата (вж. зад. 2. и 4.)?
          Посочете ГРЕШНОТО твърдение.
          А) Бог присъства на земята чрез своите чудни природни творения;
          Б) дори и изкуството бледнее пред „творението божие“;
          В) няма средства, с които да бъде пресъздадена забележителната гледка;
          Г) човекът е най-висшето творение на природата.

      6. Как се постига документалност на описанието? Посочете ГРЕШНИЯ отговор.
          А) чрез назоваване на географски обекти – канадския бряг, острова на Трите сестри, водопада Конската подкова; 
          Б) чрез двойни числителни имена;
          В) чрез двойни изразителни и изобразителни епитети и метафорични изрази;
          Г) чрез фактологическа обстоятелственост и детайлност на описанието на пътя към жадуваната гледка.

          Прочетете текста: „... къдрави снопове разпенена вода се губят на стотина метра долу, в една кипяща пенлива маса, от която се възнася силно бумтене; воден елмазен прах изхвърга тази кипяща маса; този прах по-нависоко се разредява, превръща се в прозрачна пара и слънчевите лъчи, като се преломяват в нея, образуват полукръгла небесна дъга, двата края на която са натопени в разбитата и омаломощена вода ...“

      7. Кое твърдение интерпретира описанието на дъгата с помощта на митологичната представа и защитава тезата за „обожествяване“ на природата от Алеко?
          А) в митологията на древните гърци дъгата е красивата пратеничка на боговете при хората и като вестоносец осъществява връзката им с тях, а в митологичните представи на северните народи тя е вълшебен мост към света на боговете;
          Б) като универсален символ, дъгата олицетворява кръга като динамична сила, движеща живота и развитието в природата;
          В) в Стария завет дъгата, поради дъговидната форма на лъка, има сложна символика – обикновено е символ на войната, който се преобразува в символ на щастие и мир;
          Г) дъгата в описанието на Алеко, породена от противоборството на водната стихия, се превръща в красив поетичен образ, който символизира божествения промисъл за Сътвореното природно чудо.

      8. С коя дума в текста на описанието пряко НЕ Е назована неспокойната вода?
          А) пара; 
          Б) пяна;
          В) прах;
          Г) камък.

      9. Кой ред съдържа метафорични епитети, които подобно на глаголните форми внушават представа за красивата игра на водата и за неспирното й движение?
          А) изхвърга, се разредява, превръща се, скача, се устремява, припка;
          Б) кипяща, разбита, падаща, трептяща, омаломощена, по-буйна;
          В) пада, ври, кипи, беснува се, гърми, потърсва, се мятат;
          Г) обсипва, се възнася, се образуват, се сгъстяват, се вкаменяват.

      10. Посочете цитата, изграден от две двойки двойно изразителни и изобразителни епитети?
          А) буйни къдрави снопове разпенена вода;
          Б) кипяща пенлива маса воден елмазен прах;
          В) разбитата и омаломощена вода;
          Г) трептяща маса от къдрави снопове пяна.

      11. Наблюдавайте пунктуацията в текста. Авторът често използва странни графични обозначения – удивителен знак, след който следва многоточие (апосиопеза). Какво постига по този начин?
          Посочете НЕТОЧНИЯ отговор.

          А) поддържа ефекта от видяното и от неговото въздействие;
          Б) губи дар слово под силата и влиянието на емоциите;
          В) дава възможност на читателя да усети и съпреживее случващото се;
          Г) постига двоен емоционален ефект.

      12. С помощта на въображението въздействието на Ниагара е внушено чрез всички изкуства освен:
          А) танц и музика;
          Б) драма и комедия;
          В) живопис и скулптура;
          Г) фотография и кино.

      13. Кинематографичният ефект на описанието не може да бъде постигнат с:
          А) кръгово движение на погледа;
          Б) движение по хоризонтала и вертикала;
          В) движение на погледа в близък и в далечен план;
          Г) поглед отсреща, от канадския бряг.

          Прочетете текста: „Долу – ад! Нещо ври, кипи, беснува се, гърми, като че потърсва цялата околност, снопове пяна се мятат като фонтани нагоре, воден елмазен прах обсипва целия водопад и над него ти виждаш ясно как се възнася към небесата водната пара и пред очите ти се образуват облаци, които колкото по-нависоко, толкова по се сгъстяват и като че се вкаменяват.“

      14. Кои тропи и реторически фигури в описанието пораждат представа за одушевяване на природния феномен?
          А) градация и хипербола;
          Б) сравнения и двойни епитети;
          В) метафори и персонификация;
          Г) плеоназъм и метонимии.

      15. Кое твърдение провокира реалистична представа при тълкуване на описанието на грандиозната гледка?
          А) движението по вертикала поражда представа за връзката между хтоничното и небесното;
          Б) зрителни и слухови ефекти неутрализират сетивата и омагьосват възприятието;
          В) преобразяването на водата е представено чрез разпръскване, дифузия и втвърдяване до степен на вкаменяване;
          Г) „чудото на природата“ поразява с усещането за взаимодействие на четирите основни стихии – вода, огън, въздух и земя.

      16. Защо възклицанието: „Ето где е чудото на Ниагара!“, предизвикано от гледката на канадския водопад Конската подкова, поражда кулминация на чувствата?
          Посочете ГРЕШНИЯ отговор.

          А) защото възхитителната и величествена гледка провокира усещането, че сякаш Бог е белязал това място със знака на щастието;
          Б) защото в тази част природният феномен гради внушение за ад и рай, стихиите земя, вода и небе сякаш влизат ту в грандиозен конфликт, ту в неподражаем заговор;
          В) защото сетивата са обхванати от мистичен ужас и първичен страх пред унищожителната сила на природата;
          Г) защото се поражда усещане за вечното движение на естеството, за кръговрата в природата.

      17. Възклицанието: „Как ли ще изглежда това в светла лунна нощ!“, като кулминация на преживяването, е породено от всичко друго, но НЕ и от:
          А) копнежа по хармония със съвършената красота в природата;
          Б) усещането за откриване на съвършенството в природата;
          В) умирането на надеждата за земно съвършенство;
          Г) неутолимо щастие и светла тъга от мимолетното съприкосновение с прекрасното.

          Прочетете цитата: „Прощавай, Ниагара! Много е кратък животът, за да имам надежда още веднъж да те видя!...“

      18. С помощта на какви тропи, реторически фигури или форми на художествения синтаксис се внушава представа за диалогично общуване с феномена на природата? Посочете ГРЕШНИЯ отговор.
          А) персонификация;
          Б) метонимия;
          В) одухотворяване;
          Г) реторично обръщение.

      19. Съпоставете описанието на Атлантическия океан и Ниагара. С кои думи ще характеризирате преживяванията на човека сред и пред водната стихия?
          А) почуда – благоговение;
          Б) страхопочитание – възхита;
          В) радост – омагьосване;
          Г) унес – самозабрава.

          Прочетете цитата: „Зад този водопад е островът на Трите сестри, отдето се вижда на голямо разстояние водата, която припка между камъните и полуразпенена предварително, устремява се в хаоса на канадския водопад, наречен водопад на Конската подкова.“

      20. С помощта на какви тропи е представено движението на водата?
          Отговор: ……………………………………………………………………………………………………………………     

      21. Каква реторическа фигура и тропи съдържа цитатът?
           „Долу – ад! Нещо ври, кипи, беснува се, гърми, като че потърсва цялата околност…“
          Отговор: ……………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………     

 

 

 

 

 

 

ОТГОВОРИ:
1. В); 2. А); 3. В); 4. Г); 5. Г); 6. В); 7. Г); 8. Г); 9. Б); 10. Б); 11. Б); 12. Б); 
13. Г) – природолюбителите се намират до каменната ограда и наблюдават водопада от американския бряг; 
14. В); 15. В); 16. В); 17. В); 18. Б); 19. Б); 
20. метафорични глаголи и епитети; 
21. възходяща градация и метафорични глаголи.

@bgmateriali.com

Изтеглиsave