Прочетете текста и отговорете на въпросите от 1 до 7.
Във велики понеделник стопанките извършват голямото великденско чистене: изтупват се черги, изпира се всичко, белосва се къщата, пориват се оборите и се изгаря сметта.
През великата сряда и Велики четвъртък не се работи женска работа: в четвъртък единствено се боядисват яйцата... В началото се боядисват червените яйца, които имат целебна и предпазна магическа сила.
С първото червено яйце стопанките правят кръстен знак върху телата на децата, а после и на всички останали от семейството...
На велики петък (разпети петък) също не се работи: само се месят обредните хлябове и козунаците и се шарят (пишат, рисуват) яйцата. Шарките са за здраве, любов, уважение и радост...
В полунощ на събота срещу неделя, т.е. същински Великден, хората се поздравяват с „Христос возкресе!\" - „Воистина возкресе!\" и си пожелават здраве и щастие. Запалената в черквата свещ се донася мълчешком вкъщи.
В неделята всички се чукат с боядисаните яйца - чието яйце остане здраво, той ще бъде жив и здрав през цялата година.
На празника се ходи на гости. Посещават се кръстниците, родителите, носят се подаръци - пита, козунак, яйца.
                                                                                                                  Из „ Народният календар”
 

1. Текстът може да се озаглави:
А. Седем дни
Б. Великденска седмица на село
В. Великденска седмица в България
Г. От Велики понеделник до Великден
2. Кое твърдение НЕ е вярно според текста:
А. В петък не се пере.
Б. В петък могат да се рисуват яйцата.
В. В понеделник не се чисти в оборите на животните.
Г. На Великден се ходи на гости на кръстници и роднини.
3. Кое твърдение е вярно според текста:
А. Първото червено яйце се боядисва на разпети петък.
Б. Народът не влага никакви вярвания в рисуването на яйцата.
В. На разпети петък се месят обредните хлябове.
Г. Обредните хлябове се месят във велика сряда.
4. Текстът може да завърши с изречението:
А. Довечера ще ходим у кръстниците да занесем писани яйца.
Б. В миналото са боядисвали яйцата с люспи от лук, билки, кори от дървета.
В. Макар и не така точно, днес някои от великденските традиции се спазват.
Г. Навсякъде по света великденските традиции са еднакви.
5. Защо в текста НЕ се споменава нищо за великденския заек:
А. не е характерен за всички региони на България
Б. не е типичен за българската традиция в миналото
В. защото тогава е нямало шоколадови зайци
Г. защото яйцето е по-важно
6. Коя дума е синоним на подчертаната дума в израза „пориват се оборите”:
А. измазват се
Б. проветряват се
В. почистват се
Г. обновяват се
7. Какви еднородни части откривате в изречението: „През великата сряда и Велики четвъртък не се работи женска работа”:
А. определения
Б. обстоятелствени пояснения за начин
В. обстоятелствени пояснения за време
Г. допълнения
8. В кое изречение има еднородни допълнения:
А. Деца и родители харесаха концерта.
Б. Направихме афиши и покани за концерта на училището.
В. Афишите и поканите са изработени от децата.
Г. Те бързо и сръчно нарисуваха великденските яйца.
9. В кое изречение има еднородни определения:
А. Голямото стъклено мече беше интересен сувенир.
Б. Топлото и вкусно мляко се понрави на малките деца.
В. Посетих малката градинка и новата сладкарница
Г. Те се смяха и веселиха през целия ден и вечерта.
10. В кое изречение е допусната пунктуационна грешка: - 2 т.
А. Тъмна, страшна и студена беше тази нощ в планината.
Б. Децата гледаха с интерес и клоуна и животните в цирка, който щеше да гостува в града в неделя, понеделник и вторник.
В. Горещите слънчеви лъчи затоплиха изстиналата корава пръст.
Г. Заваля топъл летен дъждец.
11. В кое изречение НЕ е допусната грешка при членуването на имена от мъжки род, единствено число: - 2 т.
А. Котаракът се грееше на топлото слънце, легнал върху покрива на високия хамбар.
Б. Котаракът се грееше на топлото слънце, легнал върху покривът на високия хамбар.
В. Котарака се грееше на топлото слънце, легнал върху покрива на високия хамбар.
Г. Котаракът се грееше на топлото слънце, легнал върху покрива на високият хамбар.
12. Какво означава изразът „ гледат го като писано яйце”:
А. любуват му се
Б. грижат се много
В. не го харесват
Г. лекуват го
13. Коя дума ще поставите на празното място, за да запазите отношението между думите:  (Запишете с думи.) – 2 т.
А. Гергьовден – агне
Б. Курбан байрам – овен
В. Великден – …………………
Г. Великден – боядисани яйца
14. Кой е излишният ред:
А. прилагателно име
Б. съществително име
В. глагол
Г. съюз
15. Кой е излишният ред:
А. допълнение
Б. обстоятелство
В. подлог
Г. предлог
16. Кой празник е еврейски:
А. Сирни заговезни
Б. Пасха
В. Курбан Байрам
Г. Великден
17. На кой празник се извършва обредът люлеене на люлки:
А. на Коледа
Б. на Димитровден
В. на Пасха
Г. на Гергьовден
18. Приказката „Котаракът наставник, или котаракът в чизми” е написана от:
А. Братя Грим
Б. Ханс Кристиан Андерсен
В. Шарл Перо
Г. Антоан дьо Сент Екзюпери
19. Какъв НЕ е Котаракът според приказката „Котаракът наставник, или котаракът в чизми”:
А. хитър
Б. ловък
В. егоистичен
Г. верен на господаря си
20. Кой израз НЕ може да се свърже с приказката „Гъсарката на кладенеца”:
А. Три пъти мери, веднъж режи.
Б. Само очите не са достатъчни за истината.
В. На зло куче, зъл прът.
Г. Не хленчи пред трудностите, те се забравят, щом краят е добър.
21. Защо старицата от приказката „Гъсарката на кладенеца”  се държи сурово с младия граф:
А. Защото е зла.
Б. За да го подложи на изпитания и да провери достоен човек ли е.
В. Прави й удоволствие да го мъчи.
Г. Харесва го за зет.
22. Автор на приказката „Грозното патенце” е:
А. Шарл Перо
Б. Ханс Кристиан Андерсен
В. народът
Г. Вилхелм Хауф
23. Чрез образите на котарака и кокошката от приказката „Грозното патенце” са представени: - 2 т.
А. ограничените хора
Б. веселите хора
В. хората, способни да уважават различието
Г. подлите хора
24. На кого принадлежат думите: „Не е нещастие да се родиш сред патици, стига само да се излюпиш от лебедово яйце.”:
А. на патенцето, превърнало се в лебед
Б. на разказвача
В. на старите лебеди
Г. на децата
25. Коя е темата на приказката „Търговецът”
А. Хитър Петър иска да стане търговец
Б. Хитър Петър дава урок на племенника си
В. Хитър Петър търгува непочтено
Г. Хитър Петър спори с нечестни търговци
26. Фолклорният мотив Слънчова женитба е в основата на:
А. „Слънцето и Луната”
Б. „Тримата братя и златната ябълка”
В. „Славки си рожба не трае”
Г. „ Раждането на Вахагн”
27. Каква е причината Славка да нарече рожбата си Грозданка:
А. Харесва й това име.
Б. От уважение към свекърва си, която се казва така.
В. Това е едно от традиционните за онова време имена.
Г. Смята, че с това име ще предпази дъщеря си от злото.
28. Как завареното момиче от „Златното момиче” доказва на горската бабичка, че е добра домакиня?
А. Преде и тъче.
Б. Крои и шие.
В. Чисти и готви.
Г. Пере и глади.
29. Каква по вид е приказката „Главатарят, който искал да плени месечината”?
А. битова
Б. за животни
В. вълшебна
Г. фантастична
30. Каква роля изпълнява главатарят в приказката? – 2т.
А. на герой
Б. на помощник
В. на вредител
Г. на фалшив претендент

 



Отговори:1а, 2в, 3в, 4в, 5б, 6в, 7в, 8б, 9б, 10б, 11а, 12а, 13 козунак, 14г, 15 г, 16б, 17г, 18в, 19в, 20в, 21б, 22б, 23а, 24б, 25б ,26в, 27г, 28в, 29в, 30в

@bgmateriali.com

Изтеглиsave