Име .................................. Фамилия .........................................................
Клас ......... № .........
Вариант 2
ТЕСТ
ЛИТЕРАТУРА – 8 клас
ВХОДНО РАВНИЩЕ
1. С кое твърдение НЕ може да се продължи изречението?
Песента в „На прощаване“ е призвана ...
А) да огласи „защо“ и „как“ е загинал юнакът
Б) да обясни смисъла на героичната му смърт
В) да предаде заветните слова на героя, издумани „пред смъртта“
В) да развесели хората на хорото
2. В стихотворението „На прощаване“ образът на пътя НЕ може да бъде тълкуван като:
А) път за постигане на „правда и свобода“
Б) път на борбата, „страшен, но славен“
В) път към хайдушкото сборище
Г) път към „свобода и смърт“
3. Образите на смъртта и безсмъртието в стихотворението „На прощаване“ НЕ са:
А) неделими
Б) противопоставени
В) извисени
Г) свързани
4. Кое НЕ може да се определи като мотив на лирическия герой да избере пътя на борбата?
А) бедност и отчаяние
Б) омраза към тиранина
В) стремеж към свобода
Г) любов към род и родина
5. В кой ред са изброени всички художествени средства и похвати, използвани в стиховете:
Кажи им, майко, да помнят,
да помнят, мене да търсят,
бяло ми месо по скали,
по скали и по орляци,
черни ми кърви в земята,
в земята, майко, черната!
А) реторично възклицание, сравнение, повторение, метафора
Б) реторично обръщение, повторение, контраст, епитети
В) контраст, епитети, хипербола, сравнение
Г) олицетворение, епитети, метафора, сравнение
6. Заглавието на повестта „Немили-недраги“ откроява идеята за:
А) несретната участ на гурбетчиите, търсещи препитание в чужбина
Б) героичното минало на борците за освобождение на отечеството
В) страдалческото настояще на героите изгнаници в чуждата страна
Г) страстния копнеж за бъдещи битки в името на родината и свободата
7. Художественият детайл „лукави, дръзки очи“ е част от портретната характеристика на:
А) Странджата
Б) Попчето
В) Македонски
Г) Бръчков
8. В първите три глави от повестта „Немили-недраги“ ролята на ретардация изпълняват:
А) пейзажното изображение на нощна Браила в I глава; разпределянето на ролите за представлението в III глава
Б) разпределението на ролите за представлението в III глава; речта на Странджата в III глава
В) описанието на надписите и изображенията по кръчми и тютюнджийски лавки в I глава; лирическото отстъпление във II глава
Г) сънят на Бръчков във II глава; речта на Странджата в III глава
9. Коя опозиция НЕ е обект на художествено изображение в повестта „Немили-недраги“?
А) родина – чужбина
Б) минало – настояще
В) робство – свобода
Г) просвещение – невежество
10. Бръчков остава при Странджата в предсмъртните му мигове, защото:
А) вярва в свободата на отечеството
Б) очаква благодарност и материална сигурност
В) е очарован от новото и неизвестното
Г) е идеалист, загрижен за своя духовен баща
11. Кое твърдение е НЕВЯРНО според разказа „Една българка“?
А) Илийца не може да изостави в беда свой сънародник, макар че не споделя напълно идеите му за бунт срещу турската власт.
Б) Възрастната жена е убедена, че неин човешки, християнски и патриотичен дълг е да помогне на преследвания четник.
В) Отец Евтимий определя поведението на Илийца като лудост,, защото е загрижен за
безопасността й.
Г) Илийца обективно преценява обстановката и знае, че рискува живота си, като обещава на бунтовника да го скрие в дома си.
12. Кой художествен елемент НЕ съдейства за възприемането на разказа „Една българка“ като достоверна история?
А) уточняването на времето и на мястото на събитията
Б) епиграфът
В) епилогът
Г) подзаглавието
13. В кой цитат от „Опълченците на Шипка“ е използвана метонимия?
А) „Търчете! Тамо са раите!“.
Б) „Млади опълченци, венчайте България с лаврови венци!“
В) „Грабвайте телата!“ – някой си изкряска...
Г) Върхът отговори с други вик: ура!
14. В кой ред е посочено качество, което НЕ може да се отнесе към опълченците?
А) несломимост, жестокост, вяра
Б) смелост, твърдост, решителност
В) жертвоготовност, упоритост, сила
Г) патриотизъм, дързост, непоколебимост
15. Проблемът за националните ценности НЕ се разглежда в стихотворението:
А) „Опълченците на Шипка“
Б) „Неразделни“
В) „Българският език“
Г) „Заточеници“
16. „Българският език“ е ода, защото:
А) спори с хулителите на езика ни
Б) възхвалява красотата на езика ни
В) възмущава се от отрицателите на езика ни
Г) страда от гаврата с езика ни
17. В кой ред НЕ откривате антитеза?
А) „език свещен“ – „език на мъки“
Б) „черния ти срам“ – „светли звукове“
В) „руйни тонове“ – „изразитост жива“
Г) „калта“ – „чистий бляск“
18. Кой художествен похват НЕ е използвал Алеко Константинов, за да осмее Бай Ганьо?
А) речева характеристика
Б) портретна характеристика
В) изображение на действията и постъпките
Г) биография на героя
19. Стихотворението „Заточеници“ НЕ разглежда проблема за:
А) вечната раздяла на лирическите герои с родината
Б) носталгията на изгнаниците по безвъзвратно изгубеното отечество
В) всеотдайността и жертвеността на героите за свободата на родината
Г) вярата на героите, че пак ще настъпи часът на борбата за свобода
20. Кой цитат е от разказа „По жътва“?
А) Веднъжка жънали цял ден, вечерта яли, после пели момичетата, смели се.
Б) Град да бе паднал, не би тъй убил сърцата.
В) Всички лица бяха сериозни, излеко бледни и като че изтръпнали.
Г) Тая скръб на селянката го смая.
21. Кое твърдение е вярно според разказа „По жътва“?
А) Заглавието на разказа посочва мястото на случката.
Б) Разказът „По жътва“ започва с описание на равната добруджанска шир по време на жътва.
В) Летният пейзаж в „По жътва“ е ведър и е в хармония с настроението на жътварите, които са благодарни на Бог за богатата реколта.
Г) Случката в разказа „По жътва“ е трагична и звучи като художествено обобщение за тежкия, мъчителен труд на селянина.
22. Темата за благородството и състраданието е обща за:
А) „Неразделни“ и „Опълченците на Шипка“
Б) „Заточеници“ и „По жътва“
В) „Българският език“ и „Немили-недраги“
Г) „По жицата“ и „Една българка“
23. Темата за проблемите на емигрантския живот е обща за:
А) „Една българка“ и „Неразделни“
Б) „Заточеници“ и „Българският език“
В) „Немили-недраги“ и „На прощаване“
Г) „По жътва“ и „По жицата“
24. С кое твърдение може да се продължи изречението: Образът на пътя в „На прощаване“ и в „По жицата“...
А) внушава идеята за скиталческата съдба на всеки човек, преживял голямо нещастие
Б) поражда размисли за житейския избор на човека, обрекъл се на една благородна идея
В) е интерпретиран в духа на фолклорната традиция
Г) придобива различен смисъл в контекста на художествената творба
25. Коя опозиция НЕ е обща за „На прощаване“ и „Немили-недраги“?
А) родина – чужбина
Б) свобода – робство
В) настояще – бъдеще
Г) вярност – предателство
26. Поетически жанр, който се характеризира с чувства на тъга, безнадеждност и страдание, се нарича:
А) балада
Б) ода
В) полемика
Г) елегия
ОТГОВОРИ:
1. Г); 2. В); 3. Б); 4. А); 5. Б); 6. В); 7. В); 8. Г); 9. Г); 10. Г); 11. В); 12. В); 13. А); 14. А); 15. Б); 16. Б); 17. В); 18. Г); 19. Г); 20. Б); 21. Г); 22. Г); 23. В); 24. Г); 25. Г); 26. Г);
@bgmateriali.com