Име .................................. Фамилия .........................................................
Клас ......... № .........
Вариант 2
ТЕСТ
ЛИТЕРАТУРА – 12 клас
ЕЛИСАВЕТА БАГРЯНА – „ПОТОМКА“
1. Коя е най-популярната книга на Елисавета Багряна (псевдоним на Елисавета Белчева), издадена през 1927 г.?
А) „Лунни петна“;
Б) „Вечната и святата“;
В) „Светлосенки“;
Г) „Как“.
2. Стихотворението „Потомка“ е посветено на Маня Милетич, дъщеря на проф. Любомир Милетич. Какви внушения за жената са направени в лирическия текст? Посочете неточния отговор:
А) подчертана е ролята на женското интуитивно начало в живота;
Б) изконната същност на жената е свързана с продължаването на живота;
В) в текста са изявени тъмните страни от женската същност – греховност, коварство и слабост;
Г) проявени са свободолюбието, виталността на жената.
3. Как се осъществява връщането към земята, към родното в стихотворението „Потомка“? Посочете неверния отговор:
А) само чрез докосването до земната твърд;
Б) признаване на родството със земята;
В) събуждане на гласа на непокорната кръв;
Г) припомняне на стихиите на древните времена.
4. Поривът към свобода, отразен в поведението на лирическата героиня от стихотворението „Потомка“, е (посочете неверния отговор):
А) авангарден смисъл на поезията на Багряна, изразяваща човешкото си право на личен избор;
Б) антитрадиционен патос;
В) духовен бунт на разкрепостената от оковите на еснафството личност;
Г) маниерен похват за сътворяване на впечатляващи стихове.
5. Какво отсъства в светлата картина на красота и волност в този стих?
Конски тропот може би кънтял е
из крайдунавските равнини
и спасил е двама от кинжала
вятърът, следите изравнил.
А) трагичната развръзка на едно необичайно дръзко решение;
Б) романтичната картина на двама млади;
В) драматичната сцена в битието на влюбените;
Г) превъзмогване на баналното и делничното в ежедневието.
6. Каква е ролята на загадъчното усещане за приказната любовна история в живота на лирическата героиня? Посочете неверния отговор:
А) определя житейския избор на лирическата героиня;
Б) влияе върху уточняването на избора на лирическата героиня;
В) въздейства върху силата на чувствата й;
Г) внушава й усещане за вина.
7. Какво е характерно за динамиката на случващото се в стихотворението „Потомка“?
А) лирическата героиня не отхвърля статичната гледна точка на съзерцател на собствения си живот;
Б) лирическата героиня се поддава на стихията на чувствата, но накрая осъзнава, че трябва да се подчини на традиционното начало, което е устойчиво и статично;
В) лирическата героиня не жадува за промяна, за нови усещания;
Г) лирическата героиня се стреми към опознаване на външните пространства и измеренията на вътрешното си „аз“.
8. От какво не е привлечена лирическата героиня от стихотворението „Потомка“?
А) материалните притежания;
Б) волността на поривите;
В) свободата на духа;
Г) ценностите на сетивните изживявания.
9. Антитезите (от гръцки – противопоставяне) са в основата на стихотворението „Потомка“. В кой ред няма антитези?
А) сън – пробуждане;
Б) покой — движение;
В) скитническа – непокорна;
Г) вярна – коварна.
10. Укорим ли е грехът на лирическата героиня от стихотворението „Потомка“?
А) не, греховното й поведение е израз на вярност към дълбинни закони на битието;
Б) не, нарушаването на морала не погубва ничий живот;
В) да, обществото се нуждае от спазването на традиционните правила;
Г) да, но личността невинаги носи отговорност за своя избор, понякога и другите са виновни.
11. Какво е характерно за душевността на лирическата героиня в стихотворението „Потомка“?
А) ненаситните желания за нови преживявания са спирани от предразсъдъците на миналото;
Б) устремеността към свободата се изживява само като мигновено желание;
В) вярност към изконната женска същност;
Г) опасения от рухването на мечтите и страх от упреци.
12. Каква е ролята на слуховите (,,конски тропот“ „волен глас“) и на зрителните картини („прабаба тъмноока“, „светъл хан“) в текста на стихотворението „Потомка“? Посочете неточния отговор:
А) имат символно-подтекстово звучене;
Б) емоционално-логически подсилват внушението за греховност;
В) засилва се естетическото въздействие на стиховете;
Г) конкретните предметни образи и картини подпомагат по-задълбоченото възприемане на текста.
13. Кои от образите са свързани с идеята за стихийната сила на личния протест спрямо покорството?
А) род, майчице-земя, души;
Б) завети, портрети, лица;
В) вятърът, кинжала, конски тропот;
Г) фамилна книга, око, сън.
14. В кой от цитатите е разкрито най-точно разграничаването от едноизмерните представи за вярност към традиционните норми?
А) ...конски бяг под плясъка на бича,
волен глас, по вятъра разлян.
Б) Затова аз може би обичам
необхватните с око поля...
В) Може би съм грешна и коварна,
може би сред път ще се сломя...
Г) Тя от сън ме буди нощем гневно,
тя ме води към греха ни пръв.
15. Какви са пространствените измерения в стихотворението „Потомка“?
А) обгърнати от граници и непреодолими прегради;
Б) конкретно-осезаеми, зрими, определени по хоризонталната линия;
В) концентрирани в едно-единствено място;
Г) свързани главно с необятния небесен простор.
16. Критикът Иван Мешеков определя Елисавета Багряна като „греховната и святата“. Каква е любовта, пресъздадена в стихотворението „Потомка“?
А) извор на драматично страдание в коловоза на дните;
Б) висше проявление на човешката същност;
В) кратки мигове на опияняващо греховно щастие, заплатено с непосилно висока цена;
Г) стихиен порив към волен живот в неизвестното и пълно отричане от всичко познато.
17. Какво не е характерно за езика на стихотворението „Потомка“?
А) конкретна и неутрална във функционално-стилистично отношение лексика;
Б) общоупотребима и неутрална от експресивно гледище лексика;
В) разнородни лексикални елементи с явен превес на живата народна реч;
Г) необичайна съчетаемост на лексиката и метафорично преосмисляне на речниковите единици.
18. В кой ред е използвана инверсия?
А) „среднощ дълбока“, „прабаба тъмноока“;
Б) „волен глас“, „конски бяг“;
В) „майчице-земя“, „свилени шалвари“;
Г) „грешна и коварна“, „скитническа, непокорна“.
19. Какъв е характерът на римата в строфата?
Може би прабаба тъмноока,
в свилени шалвари и тюрбан,
е избягала в среднощ дълбока
с някой чуждестранен, светъл хан.
А) съседна;
Б) обхватна;
В) кръстосана;
Г) вътрешна.
20. Как е изградена строфата?
Може би съм грешна и коварна,
може би сред път ще се сломя –
аз съм само щерка твоя вярна,
моя кръвна майчице-земя.
А) като лирическо повествование;
Б) като описание;
В) като разсъждение;
Г) като спомен.
ОТГОВОРИ:
1. Б); 2. В); 3. А); 4. Г); 5. А); 6. Г); 7. Г); 8. А); 9. В); 10. А); 11. В); 12. Б); 13. В); 14. Г); 15. Б); 16. Б); 17. Г); 18. А); 19. В); 20. В).
@bgmateriali.com