Име .................................. Фамилия .........................................................
Клас ......... № .........
Вариант 4
ТЕСТ
ЛИТЕРАТУРА – 7 клас
ХРИСТО БОТЕВ – „НА ПРОЩАВАНЕ“
Прочетете текста и отговорете на въпроси 1. – 4.
Словото на юнака от стихотворението „На прощаване“ е доказателство за поетическата мощ на поета Ботев. Съчетало в себе си таланта на народния творец и на гения на България, то превръща творбата в клетва, завет и послание към идните поколения. „На прощаване“ е великото сбогуване на българина с робството, то е тържество на човешкия дух, възвисил се над времето със силата на общочовешките идеали „за правда и за свобода“. Юнак и слово придобиват синонимно значение в контекста на творбата, защото в тях са обединени нравствените ценности на миналото, настоящето и бъдещето на нацията.
Словото на юнака в стихотворението „На прощаване“ е белязано от неспокойния дух на бореца за свобода. То звучи ту гневно-повелително, ту нежно-гальовно като люлчина песен или сподавен стон, ту ударно-мажорно, ту героико-патетично, ту тържествено героично (дори саркастично), ту ликуващо и многогласно, ту светло смирено или мълчаливо притихнало. То има физическата сила да полети с устрема на орела, да премине през река и робско пространство, да застане на прага, да стигне „скали и орляци“, да обходи мегдана, понесено от вихъра на любов и омраза. То има духовната мощ да преобразява душите и сърцата, да обнадеждава с ум и разум, да пророкува и завещава... И понесено от една светла мечта и една свещена надежда, да надхвърли своето време и да разговаря с бъдещето.
Словото на Ботевия лирически герой отразява волността и неспокойствието на духа на романтика, обречен да не намери покой в своето време. Заредени с вътрешна енергия, думите разтърсват, отразявайки драматизма на епохата и повелите на времето, чертаещи великото тайнство на смъртта, безсмъртието и свободата.
1. Какъв е жанрът на текста?
А) разказ;
Б) очерк;
В) съчинение разсъждение;
Г) есе.
2. Коя е темата на текста?
А) неспокойният дух на бореца за свобода;
Б) заветът на бореца за правда и свобода;
В) словото на Ботевия лирически герой;
Г) светът на робството и светът на свободата.
3. Какво е пресъздадено чрез словото на юнака според текста? Посочете неверния отговор.
А) емоционалната атмосфера на Ботевата поетическа творба „На прощаване“;
Б) идеалите на бунтовника;
В) духовната мощ на бореца за национална свобода;
Г) картината на робството.
4. Текстът не поражда асоциации за:
А) силата на Ботевото слово;
Б) въздействието на Ботевото слово;
В) поетическата немощ на Ботевото слово;
Г) неограничените възможности на Ботевото слово.
5. На какво НЕ се дължи ритъмът в Ботевото стихотворение „На прощаване“?
А) силабическото стихосложение;
Б) цезурата;
В) мезофората*;
Г) постоянните епитети.
Речник: мезофора – повторение в средата на стиха (повтаря се обръщението „майко“).
6. Кой говори в текста на стихотворението? Посочете грешния отговор.
А) поетът;
Б) лирическият герой;
В) лирическият Аз;
Г) бунтовникът.
7. Стихотворението „На прощаване в 1868 г.“ е:
А) изповед;
Б) клетва;
В) молитва;
Г) полемика.
8. В кой ред думите не са контекстови синоними на останалите според стихотворението „На прощаване“?
А) хайдутин, брат;
Б) сиромах, клетник;
В) син, войвода;
Г) нехрани-майка, чедо.
9. Кое обръщение не е характерно за творбата?
А) майко юнашка;
Б) майнольо;
В) мале;
Г) майчице.
10. Метафората е:
А) повторение на думи или изрази;
Б) пренасяне на качествата на един предмет, образ или явление върху друг предмет, образ или явление въз основа на някакво сходство или прилика;
В) преименуване на едно име с друго име, на една дума с друга дума въз основа на реално съществуваща връзка между назоваваните обекти;
Г) изброяване и степенуване на близки по значение думи.
11. Довършете изречението:
Пътят на борбата е метафора на:
А) плача на майката, жалеща сина си;
Б) света на робството;
В) духовното израстване на робите;
Г) примирението на роба.
12. Довършете изречението:
Стихът „и на глас тичам народен“ е метафора на:
А) несломимия дух на народа, борещ се срещу робството;
Б) пълната отдаденост на бунтовника на свободолюбивия зов на народа;
В) забързания бунтовник, дочул гласове за спасение отвъд Дунава;
Г) вечния копнеж на народа за свобода.
13. Прочетете стиховете. Кое от твърденията не отговаря на символика на водата:
ах, утре като премина
през тиха бяла Дунава!
А) ознаменува победата на духа над плътта;
Б) бележи духовното извисяване на личността;
В) изразява тържеството на злото;
Г) има ритуалната сила да пречиства.
14. Кой израз НЕ съдържа инверсия?
А) глас народен;
Б) братя невръстни;
В) лични юнаци;
Г) майко юнашка.
15. Изразът „турчин, че бесней“ е:
А) персонификация;
Б) метафора;
В) сингуларизация;
Г) символ.
16. Изразът „бащино ми огнище“ е:
А) анафора;
Б) синекдоха;
В) инверсия;
Г) антитеза.
17. Какъв вид повторение не се съдържа в текста на „На прощаване“:
А) анафора;.
Б) спираловидно повторение;
В) етимологична фигура;
Г) епифора.
18. Какво се постига с помощта на анафората „там“ в стихотворението „На прощаване“:
Посочете неверния отговор.
А) вниманието се насочва към темата за родното;
Б) въвеждат се детайли от картината на родното;
В) поражда се възходяща градация на чувството на любов към родното;
Г) рязко се сменят чувствата – от любов в омраза.
19. Какво означава фразеологичният израз „пък каквото сабя покаже“:
А) не се страхувам от нищо;
Б) за свободата съм готов на всичко;
В) какъвто ми е късметът;
Г) разчитам повече на оръжието.
20. Фразеологичният израз „нехрани-майка“ означава:
А) майка, която не се грижи за децата си;
Б) син, който не храни родителите си;
В) син, който не се грижи за родителите си;
Г) майка, която не храни децата си.
21. Кой израз в стихотворението е изграден на принципа на антитезата:
А) да любят и мразят;
Б) свобода и смърт юнашка;
В) пътят е страшен, но славен;
Г) правда и свобода.
22. В кой момент от творбата липсва романтика:
А) при представяне на изгнаническата участ;
Б) при представяне на родното;
В) в картината на смъртта;
Г) в картината на победното завръщане.
Прочетете стиховете:
...нито пък слушай хората,
дето ще кажат за мене
„нехрани-майка излезе“...
Но... стига ми тая награда –
да каже нявга народът:
умря сиромах...
23. Кои антоними съответстват на противопоставянето мълва – народна памет:
А) забрава – безсмъртие;
Б) клетва – плач;
В) весело – тъжно;
Г) завет – спомен.
24. Опозицията долу – горе гради противопоставянето:
А) любов – омраза;
Б) бяло – черно;
В) славен – страшен;
Г) робство – свобода.
25. Защо творбата съдържа много глаголни форми в повелително наклонение?
Посочете невярното твърдение.
А) породени са от усилията на лирическия герой да спре плача на майката и да предизвика нейното клетвено слово;
Б) поради непоколебимостта на бунтовника да събуди духа на робите;
В) израз са на желанието на лирическия герой да съхрани чувствата на любимата;
Г) за да спечели нови съмишленици в името на идеята за борба.
26. В кой от стиховете е използвана риторическа фигура, която липсва в останалите:
А) Но кълни, майко, проклинай...
Б) черни чернеят за мене!
В) Прости ме и веч прощавай!
Г) силно да любят и мразят...
27. Творбата не съдържа:
А) прозрения;
Б) предсказания;
В) песимизъм;
Г) оптимизъм.
28. Дума, израз, „заострен момент“ или обобщаваща сентенция (кратка мъдрост), чрез която творецът насочва вниманието към художествената идея и към смисъла на творбата, е:
А) апосиопеза;
Б) градация;
В) метафора;
Г) поанта.
29. Коя е поантата на стихотворението „На прощаване“?
А) и дето срещнат душманин
с куршум да го поздравят,
а пък със сабя помилват...;
Б) като брата си ще станат
силно да любят и мразят;
В) Дружина тръгва, отива,
пътят е страшен, но славен:
Аз може млад да загина...;
Г) ...стига ми тая награда –
да каже нявга народът:
умря сиромах за правда,
за правда и за свобода.
30. Прочетете мнението на Св. Цонев:
В стихотворението „На прощаване“ възторг и омраза, вяра и неверие, любов и презрение, дълг и утеха, смърт и безсмъртие се преливат в едно неделимо цяло, претворено с необикновена жизненост и вдъхновение.
Според литературния критик от какви риторически фигури и смислови акценти е изградена творбата?
А) най-разнообразни повторения;
Б) низходящи и възходящи градации;
В) синкретизъм (обединяване) на противоречиви понятия;
Г) конфликти и противоречия.
ОТГОВОРИ:
1. Г); 2. В); 3. Г); 4. В); 5. Г);
6. А) – Това е особено важен проблем в теория на литературата! Дори когато творбата е написана в Аз-формата на изказ, лирическият герой не съвпада с личността на автора. В Ботевата поетическа творба говори едно обобщено лице, понесло настроенията и идеите на борците за свобода.;
7. А) – Творбата е вълнуваща изповед за достойно избрания път от родолюбивия син. В нея се налага усещането за общуване на две сърца и души.;
8. В); 9. Г);
10. Б) – Запомнете! Метафората е особено изразителен троп, тя може да се отнася към „всички видове думи“.;
11. В) — останалите дистрактори съдържат частични отговори;
12. Б) – останалите дистрактори съдържат частично верни отговори;
13. В);
14. В);
15. В) – представяне на множествено в единствено число;
16. Б) – преименуване, представяне на обекта с част от него; в случая огнището изгражда асоциации за нравствените ценности на дома;
17. Г) – повторение в края на стиха/строфата;
18. Г);
19. В) – това е фразеологичен израз, който е навлязъл в езиковата практика на българина от Ботевата творба;
20. В);
21. В) – Това ясно личи от противопоставителния съюз, но въпросът е провокативен, защото съдържа и думи, които са антоними извън контекста на Ботевата творба.;
22. А) – отговор В) е доста провокативен, но при Ботев смъртта е романтично извисена;
23. А); 24. Г); 25. В);
26. Г) - всички останали дистрактори съдържат повторения;
27. В); 28. Г); 29. Г);
30. В) – У Ботевият лирически герой в органично единство живеят изпепеляващи духа страсти на утвърждаване и отричане, които са присъщи на безкомпромисната му личност.
@bgmateriali.com