Име .................................. Фамилия .........................................................
Клас ......... № .........
Вариант 3
ТЕСТ
ЛИТЕРАТУРА – 10 клас
ХРИСТО СМИРНЕНСКИ – „ЗИМНИ ВЕЧЕРИ“
1. В поезията на Смирненски градът е разделен на две части – централна, изпълнена с блясъка на лукса, и периферна – област на страданието. В цикъла „Зимни вечери“ каква друга опозиция е представена:
А) материална сигурност – нищета;
Б) уют – угнетение;
В) неудовлетвореност – самодоволно охолство;
Г) земно – отвъдно.
2. Какви събития са изобразени в „Зимни вечери“:
А) женски плач, многогласно шепнене;
Б) моминска смърт, тих разговор;
В) старческо ридание, детски писъци;
Г) треперене от студ, тръшкане на врати.
3. „В „Зимни вечери“ той (Христо Смирненски) само рисува, а съвсем не ораторства.“ – цитат от Иван Мешеков, литературен критик.
Какви са преобладаващите емоции на лирическия говорител, разкрити пряко и косвено в цикъла „Зимни вечери“? Посочете неточния отговор:
А) болка от незаслуженото страдание на бедните;
Б) гняв и призив за промяна;
В) състрадание към страдащите;
Г) социалната му обвързаност със света на онеправданите го кара болезнено да изживява мъката им.
4. Какво не липсва в живота на героите от „Зимни вечери“:
А) топлина и уют;
Б) сигурност;
В) хармония;
Г) ледени цветя.
5. „... електричен наниз морно свети през завесите от черен мрак.“ Какъв подтекстов смисъл е заложен в образа на светлината:
А) традиционно светлината се свързва с доброто начало в природния свят;
Б) електрическата светлина в стиховете е натоварена с негативен смисъл заради своята изкуственост;
В) светлината на лампите е отражение на белия цвят на снега;
Г) светлината на лампите е свързана с надеждите за по-добро бъдеще.
6. Какво отсъстващо понятие отразяват синонимите „сгради“, „хижи“, „къщурка“:
А) жилище;
Б) подслон;
В) дом;
Г) къща.
7. В цикъла „Зимни вечери“ чии сетива са отворени за приказната красота на снежинките, сравнени с „потрошена слюда“:
А) на „черните ковачи“, които са единствените образи, свързани с труда;
Б) на ридаещата жена, намерила утеха в природната красота;
В) на молещото се пред иконостаса дете;
Г) на децата, спрели до фенера.
8. Какви звуци изпълват картините на зимните вечери в едноименното произведение на Смирненски:
А) писък на локомотив, женски гласове, ридание;
Б) хрипливи слова, звън на цигулка, звук от затварящ се прозорец;
В) плач, ругатни, гърмеж от чукове;
Г) песни, удари на брадва, отекващи стъпки.
9. „Зимни вечери“ са определени от литературния критик Валери Стефанов като „енциклопедия на жертвените образи“. Какви са последиците от мизерията, в която са принудени да живеят героите от цикъла? Посочете неточния отговор:
А) погубва се човешки живот;
Б) хората са лишени от перспективи;
В) бедността отнема и духовното общуване между близките;
Г) всеки от героите осъзнава необходимостта от промяна.
10. Какви тонове от цветовата палитра са назовани в „Зимни вечери“:
А) златисто, кафяво, алено;
Б) бяло, жълто, черно;
В) синкаво, зелено, жълто;
Г) бледосиньо, виолетово, сребристо.
11. С какъв семантичен кръг са обвързани тъмнината и мъглата в „Зимни вечери“:
А) мъка, страдание, болка;
Б) нощ, зимен сезон, пълна тишина;
В) предчувствие за развиделяване, за зора;
Г) сън, мълчание, покой.
12. Посочете неточния отговор. В „Зимни вечери“ зимата, старостта и вечерите са маркери на:
А) бедността;
Б) спокойствието;
В) времето;
Г) самотата.
13. Как може да бъде определено страданието в цикъла „Зимни вечери“:
А) само като индивидуално проявление;
Б) като мирова скръб, характерна за символистите;
В) като явление с ярко изразен философско-екзистенциален характер;
Г) като проявление на социално-битова конкретика.
мирова скръб – умонастроение, за което са характерни трагична безпомощност, мъка, разочарование, песимизъм
14. Цикълът „Зимни вечери“ се състои от 7 фрагмента. Какво не ги свързва:
А) лирическият говорител;
Б) светлината;
В) времето;
Г) пространството;
Д) абстрактни реалии (страданието).
15. Какво е основното внушение на избраните цитати:
„...пиян пак – бащата ругай...“
„Пак ли по тъмно коват?“
„...идат странни – странни гинат пак...“
А) съчувствие на лирическия говорител към страдащите;
Б) покруса и примирение с мъката;
В) повторителност на страданието;
Г) тягостно предчувствие за гибелен край.
16. „Смирненски е в стилистико-изразно отношение възпитаник на символистичната поетика. Негов пряк литературен предшественик е именно поезията на символизма.“ – цитат от Светлозар Игов, литературен критик.
Кой цитат разкрива влиянието на поетиката на символизма:
А) „И спрели за миг до фенеря,
чувалчета снели от гръб...“;
Б) „Пак ли са старите цигани?
Пак ли по тъмно коват?“;
В) „Но ето къшурка позната;
в прозореца детска глава“;
Г) „Странни струни са изопнатите жици,
посребрени с тънък пух...“.
17. Картините в цикъла „Зимни вечери“ не могат да бъдат определени като:
А) урбанистични;
Б) битово-пластични;
В) предметно-пластични;
Г) сантиментално-романтични.
18. Коя е водещата интонация в цикъла „Зимни вечери“:
А) саркастично-изобличителна;
Б) скръбно-елегична;
В) меланхолично-примирена;
Г) одаично-патетична.
19. Какво изразно средство не е използвано в цикъла „Зимни вечери“:
А) апосиопеза, алегория;
Б) инверсия, епитети;
В) синтактичен паралелизъм;
Г) сравнения, метафори.
20. Във финала на цикъла „Зимни вечери“:
А бликат снежинки сребристи,
прелитат, блестят кат кристал,
поронват се бели и чисти
и в локвите стават на кал.
е изявена:
А) алегория;
Б) хипербола;
В) метонимия;
Г) литота.
ОТГОВОРИ:
1. Г); 2. В); 3. Б); 4. Г);
5. Б) Изкуствената светлина е противопоставена на естествената животопораждаща светлина.
6. В) Уютът и сигурността на дома отсъстват в „Зимни вечери“;
7. Г); 8. В); 9. Г); 10. Б); 11. А); 12. Б); 13. Г); 14. Б); 15. В); 16. Г); 17. Г); 18. Б); 19. В); 20. А).
@bgmateriali.com