Име .................................. Фамилия .........................................................
Клас ......... № .........
Вариант 3
ТЕСТ
ЛИТЕРАТУРА – 9 клас
ОБОБЩЕНИЕ
(ПРОСВЕЩЕНИЕ, РОМАНТИЗЪМ, РЕАЛИЗЪМ, МОДЕРНИЗЪМ)
1. Векът на Просвещението е:
А) XVII;
Б) XVI;
В) XIX;
Г) XVIII.
2. Основната характеристика на просвещенския човек е:
А) отговорността на гражданина към общността и установения космически ред;
Б) възможността да се изградиш като човек, следвайки разума и правилата на цивилизацията;
В) утвърждаване на индивидуалната ценност на личността;
Г) вярата в боговете.
3. Как романът „Пътешествията на Гъливер“ иска да въздейства на своя читател?
А) да задоволи жаждата му за приключения и екзотика;
Б) да внуши достоверност за случилото се;
В) да го накара да подражава на героя;
Г) да го поучава, забавлявайки го.
4. Какъв е жанрът на „Пътешествията на Гъливер"?
А) пътепис
Б) епистоларен роман
В) авантюрен роман
Г) повест
5. Романтизмът се появява през:
А) началото на 17. век;
Б) средата на 18. век;
В) края на 18. и началото на 19. век.
Г) края на 20. век.
6. Основната характеристика на романтическия човек е:
А) чувствителен и свободолюбив;
Б) разумен и отговорен;
В) смирен и богопослушен;
Г) самотен.
7. Какво ни показва осма песен от поемата „Дон Жуан“?
А) героят е станал жертва на лошата си съдба;
Б) ужасяващия образ на войната, водена заради егоистични интереси;
В) приключенията на съблазнителя Дон Жуан;
Г) извършил е геройство.
8. Какво ни показват глава трета и глава осма от романа в стихове „Евгений Онегин“?
А) погрешния избор на главния герой, дължащ се на неправилните ценности, към които се придържа;
Б) скуката, която изпитва главният герой, дължаща се на разминаването между високия му човешки идеал и дребнавостта на обществения живот;
В) трагичната съдба на героя, дължаща се на играта на слепия случай;
Г) любовта му към природата.
9. Реализмът се появява през:
А) началото на 20. Век;
Б) началото на 19. век;
В) края на 19. век;
Г) средата на 19. век.
10. Реализмът се развива в/във:
А) Франция и Германия;
Б) Англия и Германия;
В) почти всички европейски страни;
Г) Русия и САЩ.
11. Типични жанрове на реалистичната литература са:
А) ода и трагедия;
Б) епопея, идилия, сатира;
В) социален роман, повест, разказ;
Г) лирика и драма.
12. При изграждане на разказа писателят реалист използва:
А) сюжети, които му позволяват да проникне в движещите сили на обществените отношения;
Б) сюжети, които му позволяват да покаже разума като основа на човешкия живот;
В) сюжети, които показват величието на човешкия дух, освободил се от принудите на обществото;
Г) сюжети от митологията.
13. Разказвачът в „Дядо Горио“:
А) се скрива напълно зад изобразената действителност;
Б) се намесва в действието с коментари, изводи и съждения;
В) се опитва да разкрие собствените си преживявания;
Г) няма разказвач.
14. Разказвачът в „Мадам Бовари“:
А) се намесва с коментари, изводи и съждения;
Б) се скрива напълно зад изобразената действителност;
В) се проявява като непосредствен свидетел на действието;
Г) е активен герой.
15. Какво ни показва романът „Дядо Горио“?
А) живота на стремящи се към обществен успех хора от всички слоеве;
Б) сблъсъците между представителите на господстващите и потиснатите класи;
В) любовната история на главния герой;
Г) страданието на студента.
16. Коя е най-страшната последица от властта на парите, изобразена в „Дядо Горио“?
А) парите са причина за извършване на престъпления;
Б) парите създават социално неравенство;
В) парите унищожават истинските човешки стойности;
Г) парите правят човека щастлив.
17. Какво ни показва романът „Мадам Бовари“?
А) желанието да се преодолее деспотизмът на обществото;
Б) пагубното влияние на фалшивите представи;
В) падението на една жена със съмнителен морал;
Г) споделената любов.
18. Основните мотиви на модернистичната поезия са:
А) тъга по неживения живот, невъзможният диалог с другите и света, излишността на човека;
Б) любовта, екзотичните пътешествия, природният живот;
В) социалният успех, движещите сили на обществото, обществените борби;
Г) красотата на природата.
19. Основната социална роля на писателя модернист е:
А) гений, създател на нови художествени светове;
Б) борец за социална справедливост;
В) аутсайдер и бохем;
Г) герой на своето време.
20. Лирическият мотив в „Сплин“ е свързан с/със:
А) смъртта и отчаянието от липсата на надежда;
Б) мечтите за по-добър живот;
В) идеята за разума като основна характеристика на човека.
Г) любовта.
21. В основата на внушението, реализирано от „Сплин“, е положено чувството за:
А) радостта от природния живот;
Б) ужаса от задушаване в затворени пространства;
В) тъгата от загубена любов;
Г) по-добър живот.
22. Основната идея на символистическата поезия е свързана с/със:
А) смелостта да мислиш със собствената си глава;
Б) желанието за разкрепоставяне на човека от закостенелите норми;
В) трагичното несъответствие между желания и реалния свят;
Г) любовта към ближния.
23. Основната тема на „Есенна песен“ е:
А) меланхолията на разочарования чувствителен човек;
Б) пагубното влияние на фалшивите представи за живота;
В) стремежът към социален успех;
Г) любов към природата.
24. Кой е основният конфликт в „Есенна песен“?
А) противоборството между деспотизма и желанието на човека да бъде свободен;
Б) несъвпадението между желанието на човека да има свое място в света и реалността, която го люшка насам-натам;
В) противоречието между интересите на различните обществени класи;
Г) противоречието между любов и омраза.
25. Основният принцип на символистичната поезия е:
А) възпяване на свободолюбивия човешки дух;
Б) разкриването на движещите сили в обществото;
В) отказ да се описва външният свят и съсредоточаване върху вътрешния свят на човека;
Г) отразяване на реалната действителност.
ОТГОВОРИ:
1 – Г; 2 – Б; 3 – Г; 4 – В; 5 – В; 6 – А; 7 – Б; 8 – А; 9 – Г; 10 – В; 11 – В; 12 – А; 13 – Б; 14 – Б; 15 – В; 16 – В; 17 – Г; 18 – А; 19 – В; 20 – А; 21 – Б; 22 – В; 23 – А; 24 – Б; 25 – В;
@bgmateriali.com