Име .................................. Фамилия .........................................................
Клас ......... № .........

Вариант 31

ТЕСТОВИ ЗАДАЧИ    
БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА – 7 КЛАС
 


          
      1. Какво представлява метонимията?
          Посочете грешния отговор.
          А) вид троп, при който чрез преименуване се променя значението на думите;
          Б) преименуване на назования в творбата обект на принципа част или цяло;
          В) заместване на едно име с друго, на една дума с друга въз основа на реално съществуваща връзка между назованите обекти;
          Г) пренасяне на едно качество от един предмет на друг въз основа на прилика.

      2. Изразите: „срама по челото“, „синила от бича“, „счупенте окове“, „дирите стидни ...от хомота стар“, са свързани метонимично с думата:
          А) опълченци;
          Б) Шипка;
          В) робство;
          Г) свобода.

      3. Прочетете стиха:
          Върхът отговори с друг вик: ура!
          Каква е взаимовръзката между обектите в метонимията „върхът“?
          А) единият обект е част от другия;
          Б) двата обекта са равнопоставени;
          В) единият обект представя единичното от множеството;
          Г) единият обект е част от цялото, тоест той е синекдоха.

      4. Кой ред тълкува връзката в метонимията „върхът“?
          А) върхът – урвата дива;
          Б) върхът – младите дружини;
          В) върхът – орди дивашки;
          Г) върхът – България цяла.

      5. Въз основа на каква връзка се гради метонимията в стиха:
          Желязото срещат с железни си гърди...
          А) между причина и следствие; цяло и част;
          Б) част и цяло; материал и направен от него предмет;
          В) материал и направен от него предмет; качество и негов носител;
          Г) материал и направен от него предмет; причина и следствие.

      6. Посочете стиха, в който не откривате синекдоха.
          А) нека спомен люти от дни на позор;
          Б) всякой гледа само да бъде напред;
          В) и гърди геройски на смърт да изложи;
          Г) три дни веч се бият, но помощ не иде.

      7. Какъв е художественият ефект от прилагането на синтактичния паралелизъм в одата?
          Посочете грешния отговор.

          А) постига се динамика на словото и изображението чрез бързата смяна на образите на двете враждуващи сили;
          Б) постига се пластичност на картината и най-важното – неподправено художествено изображение на специфичното за образите;
          В) застъпващата последователност на действието създава усещането за кинематографичност;
          Г) уеднаквяват се образите на поробените и поробителите.

      8. В кой ред липсва синтактичен паралелизъм?
          А) Идат като тигри, бягат като овци;
          Б) Пушкалата екнат. Турците ревът...;
          В) И тела я стелят, и кръв я залива;
          Г) Изведнъж Радецки пристигна със гръм.

      9. Какво представлява хиперболата в одата?
          Посочете грешния отговор.

          А) художествено средство на речта – вид троп;
          Б) преувеличаване, целящо засилване на смислово-емоционалния ефект и на представата на читателя за значимото в образа на героите;
          В) в одата най-често тя е средство за осмиване и гротесково изображение на героите в отрицателен план;
          Г) преувеличаване, което според замисъла на автора действа върху възприятието на читателя в положителен или отрицателен план.

      10. Какъв е художественият ефект от прилагането на хиперболата в одата?
          Посочете грешния отговор.

          А) води до грандиозност на представата за битката;
          Б) поражда хумористична представа за образи, събития, картини;
          В) постига се смислова динамика на образите (камък-бомба; дъжд от куршуми, камъни и дърве);
          Г) поражда внушения за титаничност и колосалност на събитието или на образите на воюващите.

      11. Кой стих НЕ съдържа хипербола?
          А) покрит с бели кости и със кървав мъх;
          Б) Бури подир бури! Рояк след рояк!;
          В) не сещат ни жега, ни жажда, ни труд...;
          Г) При тез думи силни дружините горди 
              очакват геройски душманските орди.

      12. Чрез каква природна образност или природна стихия метафорично са представени опълченците?
          А) рояк;
          Б) талази;
          В) вълни;
          Г) орляк.

      13. Прочетете текста:
          идат като тигри, бягат като овци – 
          и пак се завръщат; българи, орловци
          кат лъвове тичат по страшний редут...

          Чрез какви тропи и реторически фигури е внушена нравствената характеристика на двете воюващи сили?
          Посочете грешния отговор.

          А) анимализация;
          Б) символи;
          В) антитеза;
          Г) метонимия.

      14. В кой стих липсва сравнение?
          А) Бури подир бури! Рояк след рояк!;
          Б) вълните намират канари тогаз...;
          В) България цяла сега нази гледа...;
          Г) Но вълни по-нови от орди дивашки
               гълтат, потопяват орляка юнашки...

      15. Въз основа на какви тропи и фигури е изграден стихът: „Не сещат ни жега, ни жажда, ни труд!“?
          А) епитети и метонимии, изградени на принципа на отрицанието;
          Б) хипербола и градация, изградени на принципа на отрицанието;
          В) метафора и сравнение, изградени на принципа на отрицанието;
          Г) антитеза и олицетворение, изградени на принципа на отрицанието.

      16. Прочетете стиховете:
          И с нов дъжд куршуми, камъни и дървье...
          всяко дърво меч е, всякой камък – 
                                                            бомба,...
          Камъне и дървье изчезнаха там.

          Каква асоциация пораждат двете съществителни?
          Посочете грешния отговор.

          А) подсказват емоциите: ентусиазмът на началото, решителността на отчаяния отпор, безнадеждността на ситуацията;
          Б) материята поема и изразява функциите на духа;
          В) камъните и дърветата изчезват от върха, защото опълченците приготвят от тях куршуми, мечове и бомби;
          Г) пораждат хиперболизирана представа за нечовешка мощ, бележат драматизма на ентусиазма и критичната ситуация.

      17. Прочетете стиховете:
          и братските орли не фърчат към тях
          …
          и трупове мъртви фръкнаха завчаска

          В одата едни и същи думи често се интерпретират с различен смисъл. В стиховете положителната и отрицателната форма на глагола гради противоречието:
          А) безнадеждност – надежда;
          Б) отчаяние – желание;
          В) обезверяване – вяра;
          Г) обезсърчение – отчаяна дързост.

      18. Прочетете стиховете:
          ...кат демони черни над черний рояк,
          катурят, струпалят като живи пак! 
          И турците тръпнат, друг път не видели
          ведно да се бият живи и умрели,
          и въздуха цепят със демонский вик

          Какви асоциации пораждат повтарящите се думи с различни адресати?
          А) олицетворени в образа на задгробни същества-демони, приели символиката на черния цвят, мъртвите опълченци бележат края на турците;
          Б) смъртта шества на бойното поле, страх и отчаяние са обхванали опълченците – асоциация, която се налага от символиката на черния цвят;
          В) изравняване насилите, няма победители;
          Г) тъй като демоните са задгробни същества, се поражда представа за края на турци и българи.

      19. Какви тропи, фигури и реторически средства откривате в стиховете:
          Но вълни по-нови от орди дивашки
          гълтат, потопяват орляка юнашки

          Посочете пълния отговор.
          А) символи, хипербола, одухотворяване, антонимична женска рима;
          Б) метафора, хипербола, градация, олицетворение, сравнение, женски вътрешни рими;
          В) епитети, символи, метафори, хипербола, одухотворяване, градация, антонимични и вътрешни женски рими;
          Г) епитети, метафори, олицетворение.

      20. Какви асоциации пораждат тропите и реторическите фигури в стиха?
          Щурмът е отчаян, отпорът е лют
          Посочете грешния отговор.
          А) синтактичният паралелизъм представя непримиримата стратегия на двете страни в развитието на битката;
          Б) синтактичен паралелизъм, антитеза и повторения пораждат представа за отчаянието на опълченците и за дързостта на турците;
          В) антитезата отразява върховното напрежение на двете враждуващи сили по време на съдбовния сблъсък;
          Г) повторението на думата „лют“ в увода и в този стих е доказателство за яростния отпор, за решимостта на опълченците, за възмогналата се у тях войнска чест.

      21. Прочетете стиха:
          Вълните намират канари тогаз...
          Посочете грешното твърдение:
          А) опълченците са приели силата на водната стихия и на земната твърдост;
          Б) борбата е предадена чрез средствата на митологичната образност – в свещена битка влизат двете първични стихии – вода и земя;
          В) чрез двете стихии е предадено уравновесяването на силите преди решителния двубой;
          Г) канарата е доказателство за невъзможността на неприятеля, олицетворен в образа на вълните, да постигне лесна победа.

      22. Изразът: „трупове мъртви“, е:
          А) метафора;
          Б) синонимия;
          В) оксиморон;
          Г) хипербола.

      23. В одата не е поставена граница между живота и смъртта, човекът е дух и материя, тяло, което след смъртта подобно на камъните и дърветата също влиза в боя.
          Като имате предвид тази особеност, отговорете на въпроса: Защо в баталните сцени и в кулминацията на творбата не е представен процесът на умиране на героите?

          Посочете грешното твърдение.
          А) В паметните боеве на връх Шипка българите не дават жертви.
          Б) Смърт за героите няма!
          В) Героите не са смъртни същества, те са деца на вечността!
          Г) Това е хекатомба – свещен ритуал в името на най-високия идеал за човека – свободата.

      24. Каква е композиционната роля на Балкана в текста на творбата?
          А) Балканът се представя като стожер на родната земя;
          Б) Балканът се въвежда като крепост на българския дух;
          В) Балканът присъства като символ на идеалното, героичното в българската митология и памет;
          Г) Балканът присъства в лирическия увод и епилога на одата като олицетворение на достойнството и доблестта на българина, като въплъщение на българската слава и чест.

      25. Посочете в каква последователност присъства в контекста на творбата връх Шипка (Орлово гнездо, както го нарича народът), за да се превърне в легендарен?
          А) върхът; заветният хълм; славен рът; страшний редут; заветният хълм;
          Б) див, чутовен връх; сочи върхът; страшний редут; славен рът; връх висок; заветният хълм;
          В) див, чутовен връх; връх висок; заветният хълм; страшний редут; славен рът;
          Г) заветният хълм; връх висок; славен рът; страшний редут; върхът; див, чутовен връх.

      26. Кое от назоваванията на художественото време стои най-близо до преобразуването във финала, което го превръща в легендарна вечност – „от век на век“:
          А) три деня;
          Б) геройски час;
          В) йощ миг;
          Г) ден бурен.

      27. Какво означава епитетът в израза „славата му дивна“?
          Посочете грешния отговор.
          А) невероятна;
          Б) величествена;
          В) прекрасна;
          Г) незабравима.

      28. Какъв метафоричен образ е бурята във финала на творбата, в епилога на одата?
          Посочете грешния отговор.

          А) на неспокойната памет;
          Б) олицетворява ека на вечността;
          В) на завета към поколенията – героите никога да не бъдат забравени;
          Г) олицетворява яростни гласове на хулителите за подарената свобода.

 

 

 

 

 


ОТГОВОРИ:
1. В); 2. А); 3. Б); 4. Б); 
5. В) – сложна метонимия: първата част е образувана въз основа на връзката „материал и направен от него предмет“; втората – на „качество и негов носител“;
6. Г); 7. Г); 8. Г); 9. В); 10. Б); 11. Г); 12. Г); 13. Г); 14. В); 15. Б); 
16. В); 17. Г); 18. А); 19. В); 20. Б); 21. А); 
22. Б) – изразът би бил оксиморон, ако смислово беше „трупове живи“; 
23. А); 
24. Г) – останалите отговори са верни, но са свързани със смислоопределящата роля на Балкана; 
25. Б); 26. Г); 27. Г); 28. Г).

@bgmateriali.com

Изтеглиsave