Име .................................. Фамилия .........................................................
Клас ......... № .........

Вариант 30

ТЕСТОВИ ЗАДАЧИ    
БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА – 7 КЛАС 
ИВАН ВАЗОВ – „ОПЪЛЧЕНЦИТЕ НА ШИПКА“

 

          Прочетете текста и отговорете на въпросите от 1. до 3.

          Творчеството на Иван Вазов и днес – в началото на новото хилядолетие, е един от стожерите на националното ни достойнство и самочувствие. Бляскавото поетическо слово на Патриарха на българската литература въвежда и съхранява в народната памет онези трагични и величави събития от миналото, които „гордо“ разтуптяват „нашите гърди“. Одата „Опълченците на Шипка“ създадена на 6 ноември 1883 г. като отклик на почина за построяване на паметник на загиналите воини, е вдъхновен поетичен израз и преклонение пред героизма на шепата „спартанци“, дръзнали да отстояват пред света правото на свобода. Големият български поет изстрадва и утвърждава разбирането, че не фактическите резултати, а нравствената стойност на вложените човешки усилия прави националната ни свобода актуална.
          За да внуши възторга си от подвига на опълченците, авторът използва всички възможности на одата като стихотворение за възхвала в дванадесетата творба от безсмъртната си „Епопея на забравените“. Постига го чрез въздействието на антитезата, чрез разместване на времево-пространствените художествени пластове, чрез смесване на поетическата образност, чрез изобилието от тропи и реторически фигури, чрез патетични нравствено-естетически обобщения, изобщо чрез целия регистър от възможности на художествения език. Символиката на времето, пространството и светлината създават ореола на безчитателят изцяло е потопен във вихъра на емоциите, той не губи усещане за историзъм и документалност. Защото в основата на творбата е заложен съдбовният за Родината ни факт, че свободата на България е достойно защитена от „Опълченците на Шипка“. Одата е най-възторжената възхвала на непобедимия български дух, превърнал историята ни в легенда и легендата в история.

      1. Каква е темата на текста?
          А) значението на творчеството на Иван Вазов;
          Б) повод за създаване на одата „Опълченците на Шипка“;
          В) идеен заряд и поетически особености на Вазовата ода;
          Г) възможностите на одата като стихотворение за възхвала.

      2. Как се постига приповдигнатият тон на текста?
          А) с натрупването на епитети и определения;
          Б) с преобладаване на сложни изречения;
          В) чрез употребата на термини;
          Г) чрез оформянето на абзаците.

      3. Преобладаването на сложни изречения в текста не е породено от:
          А) желанието на пишещия да подражава на твореца;
          Б) езиковата култура на пишещия, повлияна от особеностите на одата като стихотворение за възхвала;
          В) чувството на възторг и преклонение на пишещия пред поетическото майсторство на Иван Вазов;
          Г) познаване на одата и правилно разчитане на особеностите й. 

      4. Кои са характерните особености на одата като стихотворение за възхвала?
          Посочете грешния отговор.
          А) творбата е посветена на събитие или личност с важно значение за дадена нация или за човечеството;
          Б) текстът се отличава със сложен строеж и с изобилие на тропи и реторически фигури;
          В) тонът на творбата е носталгичен и сантиментален;
          Г) времето и пространството са особено подвижни, правят се съпоставки на събитието или личността с утвърдени исторически образци.

      5. Как се постига документалност в одата?
          Посочете грешния отговор.

          А) датата на историческото събитие – 11 август 1877 г., е изведена като подзаглавие на творбата;
          Б) героите на творбата – Сюлейман паша, генералите Столетов и Радецки, са реално съществували исторически личности;
          В) мястото на действието, където се разгръща значимата битка, е исторически факт;
          Г) изобразяването на битката започва едва от третия ден, а не от реалното му начало, т.е. нарушена е историческата хронология.

      6. По какъв начин лирическият говорител се отдалечава от историческите факти?
          Посочете грешния отговор.

          А) като не се придържа към историческата рамка, а се оттласква от нея, прави свободен избор на значими и същностни факти, чрез които изразява идеята си;
          Б) чрез включването на изобилие от тропи и реторически фигури, които задействат разнообразни емоционални регистри;
          В) чрез обективно представяне на историческите сбития в хронологичен порядък, като се изясняват причинно-следствените връзки между тях;
          Г) чрез преобразуване на художественото пространство и време, които са динамични – ту се свиват и минимализират, ту се разширяват и стават мащабни.

      7. Какви части съдържа одата „Опълченците на Шипка“ на Иван Вазов?
          Посочете грешния отговор.
          А) лирическо встъпление;
          Б) лироепическа част;
          В) епилог;
          Г) тържествена прослава на събитието.

      8. Кой ред представя в логическа последователност елементите на сюжетното действие в лироепическата част на одата: експозиция, завръзка, кулминация, развръзка?
          I. Нищо. Те ще паднат, но честно, без страх
          II. Три деня младите дружини как прохода бранят.
          III. Изведнъж Радецки пристигна със гръм.
          ……………………………………………………….
          IV. „...ако би бегали: да мрем по-добре!“
                    Няма веч оръжье! Има хекатомба!

          А) I, II, III, IV;
          Б) II, III, IV, I;
          В) II, I, IV, III;
          Г) III, IV, II, I.

      9. Какъв реторически принцип е използван в първата част на увода?
          А) отричане на отричането;
          Б) утвърждаване на отричането;
          В) отричане на утвърденото;
          Г) обиди срещу обидите.

      10. Плеоназъм е:
          А) преименуване на обекта с друг обект въз основа на връзка;
          Б) пренасяне на качества от един предмет върху друг въз основа на сходство;
          В) натрупване на тропи и реторични фигури;
          Г) многословие, смислово натрупване на близки по значение думи и изрази.

      11. Защо в одата се прави смислов и исторически аналог на битката за защита на прохода Шипка с битката за защита на прохода Термопили, станала през V в. пр. Христа, а колективният образ на опълченците се сравнява със спартанците, ордите на Сюлейман паша – със сганта на Ксеркс?
          Посочете грешния отговор.

          А) поради очевидната и коректна прилика на историческите събития, на подобието: защитава се важно за спечелване на войната място – проход, за опазването на който се борят малобройни защитници на родното с многоброен противник нашественик;
          Б) поради желанието на лирическия говорител да защити националната чест и да изведе събитията до общочовешки висоти;
          В) поради ентусиазма и демагогията на екзалтирания лирически говорител, който иска на всяка цена, с всички средства да възвеличи събитието и да утвърди идеята за националното;
          Г) поради неподражаемото чувство на лирическия говорител за справедливост, заради омразата на прогресивния човек към робството и поради умението му да се възхищава в общочовешки план на човека, защитник на родовите/националните ценности и на готовността му на свята саможертва в името на тяхното опазване.

      12. Какво представлява антитезата?
          А) троп, при който се пренасят качества от един предмет върху друг въз основа на някакво сходство или на прилика;
          Б) реторическа фигура, чрез която се съпоставят, свързват и тълкуват противоположни образи, картини, явления, думи, твърдения;
          В) троп, при който едно име се замества с друго въз основа на смислова връзка между тях;
          Г) реторическа фигура, при която се натрупват еднакви части на речта и се степенуват по смисъл във възходящ или низходящ ред.

      13. На какви равнища се прилага антитезата в одата?
          Посочете грешния отговор.

          А) в структурата на лирическия увод;
          Б) в развитието на драматичното действие;
          В) в заглавието на одата;
          Г) при съпоставка на образи, картини, художествен и детайли.

      14. Кое смислово ядро стои в основата на антитезата в лирическия увод?
          А) Нека! Но ний знаем, че...
          Б) Три дни веч се бият, но помощ не иде...
          В) Нищо. Те ще паднат, но честно, без страх...
          Г) патроните липсват, но волите траят...

      15. Отбележете срещу всеки цитат с отрицателен заряд противопоставянето в положителен смисъл. За целта използвайте ключовите думи, обвързващи стиховете:
          А) нека спомен люти от дни на позор;
          Б) нека е трагично името ни;
          В) нека ни отрича исторьята;
          Г) нека носим йоще срама.
          I. и смива срамът 
          II. и в нашта исторья кат легенда грей
          III. в Балкана има един спомен
          IV. има едно име, що вечно живей; име ново, голямо, антично

      16. Кои стихове съдържат оксиморон?
          А) нека е трагично името ни; нека;
          Б) нека таз свобода да ни бъде дар;
          В) има едно име, що вечно живей 
               и в нашта история кат легенда грей;

          Г) едно име ново, голямо, антично, 
              като Термопили славно безгранично.

      17. Кои думи в лирическия увод са подтекстови антоними?
          А) срам – слава;
          Б) мрак – светлина;
          В) свобода – дар;
          Г) име трагично – име славно.

      18. Прочетете стиховете.
                    Беласица стара и новий Батак
                    в миналото наше фърлят своя мрак

          Каква е ролята на епитетите антоними в тях?
          Посочете грешния отговор.

          А) доказателство са за продължителността на робското страдание, което е калявало духа на българина и пораждало порива му към свобода;
          Б) те са художествени определения на срамни и позорни моменти от нашата история;
          В) разкриват едни от най-трагичните страници в историята на България;
          Г) насочват към болката на патриота, породена от вековното страдание на българина.

      19. Посочете грешното твърдение.
          Епитетите антоними в стиховете:

           „Беласица стара и новий Батак“
          и „едно име ново, голямо, антично“:
          А) говорят за мъките и страданията на българина през вековете;
          Б) противопоставят славата на позора в българската история;
          В) доказват, че българинът е калил волята си за свобода в страданието;
          Г) показват способността на българина да се възражда от страданието.

      20. В одата на противопоставянето „горе-долу“ не съответства антитезата:
          А) рояк – орляк;
          Б) канари – вълни;
          В) дружините горди – орди дивашки;
          Г) Столетов, наший генерал – Сюлейман безумний.

      21. Прочетете стиховете:
                    Патроните липсват, но волите траят,
                    щикът се пречупва – гърдите остаят

          Какво внушение се постига с помощта на антитезата в стиховете?
          Посочете грешния отговор.

          А) духът побеждава в единоборство с материята; 
          Б) материята побеждава в единоборство с духа;
          В) постига се внушение за нравствената сила на героите;
          Г) в битката е водеща волята за подвиг и саможертва.

      22. Какво представлява градацията?
          А) троп, при който едно име се замества с друго, една дума – с друга въз основа на реално съществуваща връзка между назованите обекти;
          Б) реторическа фигура, за която е характерно натрупване и степенуване на близки по смисъл думи във възходящ и низходящ ред;
          В) троп, при който качествата на един предмет, образ, картина се пренасят върху друг въз основа на сходство;
          Г) реторическа фигура, която е съчетание на антоними (лексикални или контекстови) или на противоположни твърдения с цел по пътя на контраста да се засили отчетливостта на изгражданите образи и внушения.

      23. Каква е художествената роля на редиците, изградени от синоними и антоними?
          Посочете грешния отговор.

          А) създават представа за съдбовен двубой между два морала, между две различни ценностни характеристики на воюващите, между света на робството и света на свободата;
          Б) изведени са в контекста на творбата от енергията на чувствата и пораждат двоен емоционален ефект – положителен и отрицателен, в зависимост от това дали назовават опълченците, или турците;
          В) назовавайки двете враждуващи сили, синонимите (по вертикала на текста в неговата последователност) и антонимите (в конкретния момент от описанието) пораждат контраст, който имитира битката;
          Г) присъстват безразборно, без видима логика в текста на творбата – плод са само на чувствата.

      24. Какъв художествен ефект поражда градацията в одата като стихотворение за възхвала?
          Посочете грешния отговор.

          А) води до нарастване на напрежението в психологически и емоционален план;
          Б) съдейства за разгръщане на образната и смисловата система;
          В) обогатява гледната точка за събития, образи, картини и идеи;
          Г) намалява напрежението, снема ефекта от въздействието на образите и събитията.

      25. От какво се поражда низходящата и възходящата градация в лирическия увод на одата?
          Посочете грешния отговор.

          А) низходящата градация от анафората „нека“;
          Б) възходящата градация от натрупване на местоимения, наречия, числителни имена: нещо, нейде, някой, един (чрез плеоназъм);
          В) от перифрази, които дешифрират или пораждат загадката;
          Г) от метонимични образи – някои от които персонифицирани.

      26. В кой цитат липсва типичната за одата възходяща градация?
          А) Едно име ново, голямо, антично,
               като Термопили славно, безгранично...;

          Б) Тогава Столетов, наший генерал,
               ревна гороломно: „Млади опълченци,
               венчайте България с лаврови венци!;

          В) не сещат ни жега, ни жажда, ни труд;
          Г) Всяко дърво меч е, всякой камък – бомба;
               всяко нещо – удар, всяка душа – плам.

 

 

 

 

 


ОТГОВОРИ:
1. В); 2. А); 3. А); 4. В); 5. Г); 6. Б); 7. Г); 8. В); 9. А); 10. Г); 11. В); 12. Б); 13. В); 14. А); 
15. – отговори: А)- III; Б) - IV; В) - II; Г) - I; 
16. Г); 17. А); 18. Б); 19. А); 20. А); 21. Б); 22. Б); 23. Г); 24. Г); 25. Г); 26. Б).

@bgmateriali.com

Изтеглиsave